dimecres, 9 de juny del 2010

EL BICENTENARI D’UN ROMÀNTIC EUROPEU


Aquest any celebrem el bicentenari del naixement de Robert Schumann (1810-1865), músic alemany, una figura representativa del romanticisme. Endinsar-se en la seva biografia i en la seva obra ens pot ajudar a entendre les arrels culturals, literàries i filosòfiques d’aquest moviment europeu. Subratllo aquí la seva vesant literària; l’obra pianística ens endinsa en els textos de Paul Richter, Hölderling, Novalis, E.T.A. Hoffman, Shakespeare i Goethe... per citar-ne uns quants.

Una de les cartes a la seva estimada esposa Clara Wieck recull com li afecten les influències externes en la seva obra. Escriu: “Tot el que s’esdevé en el món m’afecta: la política, la literatura, la gent... Reflexiono sobretot a la meva manera, i aquests pensaments aleshores tracten de sortir, de trobar un canal en la música. Així, algunes de les meves obres son difícils de comprendre perquè estan vinculades als meus més llunyans interessos, sovint fortament, ja que tot el més destacat del meu temps s’apropia de mi, i jo he de plasmar-lo musicalment. Per això hi ha tan poques obres que hem deixin satisfet, ja que a més de totes les deficiències en la seva factura, també pateixen d’emprar sensacions musicals poc elevades, proclamacions líriques comuns...”

Un text que ens dóna la mesura d’aquest virtuós de l’art musical, home del seu temps i home de lletres. Potser la clau per destacar-ne els mèrits, lluny de consideracions massa poc matisades en la consideració dels seus coetanis i en l’oblit de la història,

Un bicentenari per acostar-nos a la seva obra lírica i pianística. Un temps per gaudir de la totalitat de la seva obra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Etiquetes

Lluiteu contra el correu brossa!

Top Països catalans

Aniversari del meu bloc

Get your own free Blogoversary button!