
Vaja que si no fos tot això, massa surrealista, ara mateix em posaria a riure a cor que vols. De totes maneres estimat Mickey Mouse, malgrat la bogeria d'aquest fanàtic, et desitjo un meravellós aniversari!
Navegant, quan obris el meu bloc, recorda aquest poema de Iorgos Seferis, imatge i brúixola d’un retorn d’esperança... "Una mica encara / i veurem els ametllers com floreixen / els arbres com lluen al sol / la mar com oneja / una mica encara / per arribar una mica més amunt". Mithistòrima. XXIII.
ÍTACA
Quan surts per fer el viatge cap a Ítaca,
has de pregar que el camí sigui llarg,
ple d'aventures, ple de coneixença.
Els Lestrígons i els Cíclops,
l'aïrat Posidó, no te n'esfereixis:
són coses que en el teu camí no trobaràs,
no, mai, si el pensament se't manté alt, si una
emoció escollida
et toca l'esperit i el cos alhora.
Els Lestrígons i els Cíclops,
el feroç Posidó, mai no serà que els topis
si no els portes amb tu dins la teva ànima,
si no és la teva ànima que els dreça davant teu.
Has de pregar que el camí sigui llarg.
Que siguin moltes les matinades d'estiu
que, amb quina delectança, amb quina joia!
entraràs en un port que els teus ulls ignoraven;
que et puguis aturar en mercats fenicis
i comprar-hi les bones coses que s'hi exhibeixen,
corals i nacres, ambres i banussos
i delicats perfums de tota mena:
tanta abundor com puguis de perfums delicats;
que vagis a ciutats d'Egipte, a moltes,
per aprendre i aprendre dels que saben.
Sempre tingues al cor la idea d' Ítaca.
Has d'arribar-hi, és el teu destí.
Però no forcis gens la travessia.
És preferible que duri molts anys
i que ja siguis vell quan fondegis a l'illa,
ric de tot el que hauràs guanyat fent el camí,
sense esperar que t'hagi de dar riqueses Ítaca.
Ítaca t'ha donat el vell viatge.
Sense ella no hauries pas sortit cap a fer-lo.
Res més no té que et pugui ja donar.
I si la trobes pobra, no és que Ítaca t´hagi enganyat.
Savi com bé t' has fet, amb tanta experiència,
ja hauràs pogut comprendre què volen dir les Ítaques.
© Konstandinos P. Kavafis
(Traducció de Carles Riba)
Aquesta ha estat una nit de vetlla, d'expectació, atenta. I finalment el primer desig s'ha fet realitat. A l'altra banda del mar, l' home nét d'esclaus, després d'una cursa frenètica ha arribat a la meta. I ara, dempeus i lliure, vestit d'esperança, vestit amb les paraules dels seus avantpassats, d'aquells –que anònims– van patir i lluitar pels drets civils, o van morir a les presons, o sota les bales com Martin Luther King, ha fet realitat un somni de dècades. Tant de bo, aquest altre desig no mori mai; tant de bo –per una vegada– el poble i tot el món gaudeixin d'una albada esplendorosa per iniciar un camí de pau i de progrés.
DEIXEU-ME DIR
Deixeu-me dir que ja és temps d'oblidar,
que ja és temps de creure un altre cop en la puresa
i de repintar les cases amb colors alegres.
Aquells que han viscut molts anys lluny del poble
seran cridats a retornar
i una nit qualsevol
el vent s'endurà totes les paraules
que hem malmès de tant dir-les sense amor.
I l'endemà serà com si ens alcéssim
Després d'una nit de vint segles.
Deixeu-me dir que ja és temps d'estimar,
que ja és temps de creure en els prodigis
i que tant se val de les noies que no hem conegut;
que el poble és com abans
i que algun dia
hi haurà flors al jardí
i vent als arbres
i paraules inventades de nou
només per a nosaltres.
© Miquel Martí i Pol
El fugitiu (1952 – 1957)
Situa't. És una conversa entre Llorenç, el jardiner i Ramona, ni criada ni senyora, mestressa per delegació i acompanyant per vocació. El lloc, La Vallada, una casa acollidora i benestant. La tardor ja ha arribat. En la narració palpem la relació entre els personatges i entrelluquem el seu propi interior...
No t'oblidis de posar les flors
–I ara què, Ramona? –havia preguntat Llorenç quan Laura estava a punt de dormir.
Eren els últims dies d'octubre i l'home arreplegava les fulles seques i les amuntegava en un carretó. Duia un vestit de vellut blau marí i portava el cigarret al costat esquerre de la boca.
–Ve la nena.
–Quina nena?
–Adriana. És filla d'una neboda de la senyora. Ja va ser uns quants dies aquí quan va morir la seva mare, no te'n recordes? Ara la nena és sola.
–I quants anys té, aquesta nena?
Llorenç es mostrava sorneguer i allò Ramona no ho podia resistir. El fet que els senyors li haguessin donat tanta confiança no l'autoritzava a prendre's familiaritats amb Ramona, que era qui portava la direcció de la casa. Ramona, en el fons temia Llorenç, i el temia perquè ell i el senyor s'havien imposat, havien tingut més força que «donya» Laura, la senyora, en dues decisions molt greus que Ramona havia observat des del silenci i des de la discreció, fent-se còmplice de la passivitat de Laura. Però, d'allò feia molts anys.
Encara que fes molts anys, el record es renovava quan la senyora veia florir les freesies a la primavera i els nards a últims de setembre, Llorenç, no t'oblidis de posar les flors...
Llorenç ja n'hauria d'haver tingut prou amb el jardí, que bona feina li donava, però la senyora el feia seure a enraonar quan ell, amb la gorra a les mans, entrava a felicitar el sant o el Nadal, o suggeria algun canvi en la disposició de les plantes. Com quan va morir el senyor i Llorenç proposà plantar un arbre a la seva memòria. Si em moriré abans no el vegi créixer!, havia protestat la senyora. Però, comprà el ginkgo i encara el va poder contemplar durant vint anys, alt i poderós. Sovint s'hi deturava sota, com si l'ombra hagués de protegir-la. Llorenç se la mirava a distància i remugava un arbre és una companyia forta, ja ho crec, i seguia regant. Ell també recordava el senyor, però els seus motius eren més obscurs.
–La senyora Adriana té vint-i-sis anys.
–I és sola?
Llorenç s'estranyava i feia gestos de no creure-s'ho.
–Festejava amb un oficial de marina que un dia es va embarcar i no va tornar. És com si fos sola, no té ningú més.
–Carai.
–Sí.
A Ramona li costava explicar-li tot allò. Era com deixar-lo entrar a casa. Podria embrutar-la.
Llorenç repassava un bancal de crisantems de color malva, elegants, matisats. N'era el temps.
Callaven i miraven la terra com si volguessin entra-hi.
–Què hem de fer, doncs?
–No ho sé. L'administrador ha parlat amb la senyora i la senyora m'ha dit que tot ho té arreglat, que tot és per a la nena i que no ens deixarà desemparats.
–L'home havia mogut el cap, dubtant. ¿Què se'n faria, del jardí i de tot el que contenia, tant el que es veia com el que no? Als vespres, els ocells acudien en grans estols i es refugiaven als plàtans, al til·ler i als xiprers que donaven pas a la capella del fons. Tot era voltat d'una alta paret de pedra i en alguns llocs hi havien fet posar encreuats de fusta pintats de verd, on s'enramaven els gessamins, les buguenvíl·lees i la vinya verge, que ara era ben vermella. Menys al voltant de l'oratori, on la senyora havia volgut glicines.
Aviat arribarien els estornells, amb la seva xiscladissa. Venien de les terres de Lleida, on s'omplien el pap d'olives, i tornaven cada vespre en sinuoses volades fosques contra el cel d'hivern.
Els últims temps, quan Llorenç veia que els jardins interiors de les cases desapareixien, un per un, per fer-hi pisos, se'n dolia profundament. En portava el compte i era com si l'arraconessin, com si el seu espai es fes cada vegada més estret i l'amenacés amb sepultar-lo en vida. Aquest era el seu jardí i ell li seria fidel, però la senyora es moria.
Després d'haver acomiadat Laura escampant les cendres a mar, Ramona havia parlat amb Llorenç.
–Es queda aquí, Llorenç, la nena es queda aquí.
–Per sempre?
–De moment, per un any. Vol que tot sigui com abans. Nosaltres ens quedem i diu que tu també pots fer-ho, si t'hi avens.
Diners. Això eren diners. En tenien, aquella família i potser la senyoreta, perquè Adriana, per Llorenç, era la senyoreta, voldria mantenir la casa, vés a saber. Aquell dia va fer portar a Adriana un ram de roses grogues amb heura matisada, esplèndid, que Ramona col·locà en un gerro de porcellana de Sèvres.
© Olga Xirinacs
(Enterraments lleugers-Premi Sant Joan de novel·la 1990)
La pluja que aquests dies ens acompanya és el pretext dels poetes per parlar-nos de la mort i d'una nova naixença... Deixa't endur pel ritme de la paraula, per la bellesa de les metàfores; recita en veu alta i assaboreix sense treva aquests textos. Descobreix un món nou; un món on la paraula -ara ja teva-, nodrirà el teu interior i t'ajudarà a viure.
Feliç tu que descobreixes la bellesa!
Pluja
Plou. Sí, tot plou.
Plouen les mans, plouen els cabells.
Tampoc la mirada no pot resistir
el viatge rígid de la voluntat
i acaba cedint, i acaba plovent.
També les paraules
són pluja que torna a la terra
on prenen sentit.
És la caiguda.
És la caiguda universal de la pluja
universal. És el retorn
al ventre bo i matern. És la recerca
de les primeres aromes, congelades
en els cristalls de l'herba; la condemnació
del pla inclinat per on davalla la riquesa
fins al dramàtic subsòl; el cansament
que fa que es desmoronin els arcàngels
damunt el llit de l'home; l'aspiració
omplint de càntics el gemec de l'astre,
l'amor, l'amor que no pot més.
I amb la reverència
de l'espai, del temps,
de la matèria i la imatge, tan germanes,
dels quatre ritmes de l'any, dels tres compassos
de cada instant lacrat i de les dues fases
indiferents de tot,
tot cau,
tot plou
cap al fons de l'única pietat: la mort.
©Màrius Sampere
(Llibre de les inauguracions- Premi Miquel de Palol - 1984)
Tindrà la pluja tantes mans...
La pluja, dius, i el líquid menja asfalt
fins que poleix les ombres i reflexa
records de films que han fos la imatge en vida.
La pluja, dius, i el líquid menja els ulls
fins que serveix el somni d'una alçada.
Saps el desig quimèric d'unes mans
que volen ser més belles que el que facin.
Així, el món, pot créixer i s'excedeix.
La pluja, dius, i el líquid menja carn
fins que, per fi, tot és retorn a l'aigua.
Renaixeràs, content, quan amb la sang
recolliràs del vent secrets de núvols.
Així, tindrà la pluja tantes mans...
©Vicenç Llorca
(Places de mans-1989)