© Eleanor Roosevelt, escriptora i activista nord-americana (1884-1962)
{font de la cita: Minimàlia.net}
Navegant, quan obris el meu bloc, recorda aquest poema de Iorgos Seferis, imatge i brúixola d’un retorn d’esperança... "Una mica encara / i veurem els ametllers com floreixen / els arbres com lluen al sol / la mar com oneja / una mica encara / per arribar una mica més amunt". Mithistòrima. XXIII.
© Eleanor Roosevelt, escriptora i activista nord-americana (1884-1962)
{font de la cita: Minimàlia.net}
Tampoc el treball de la dona és fàcil; la forçada posició dels seus braços dibuixa el camí dels arbusts que hauran d’ entrellaçar la tanca del jardí. Però, si li mires els peus, el seu aspecte és harmoniós com si es tractés d’ un pas de dansa, com a punt d’ iniciar una pavana. I aquesta sensació s’ accentua amb el blau de la seva túnica i el blanc del seu davantal i del seu tocat.
Darrera la parella treballadora pots observar els perfils blaus i grisos d’ una tardana arquitectura gòtica que ens situen l’ escena gens lluny de la vil·la. Al fons s’ obre un paisatge que sembla perdre’ s en la llunyania.
Corona l’ escena, dins un globus roig, el signe astrològic d’ Àries –que regeix Mart– del 21 de març al 19 d’ abril.
© La il·lustració d’aquest post procedeix del llibre Bekränzter Jahreslauf, Insel Verlag. Frankfurt am Main, 1979.
“Dins d’ una cova , en el més aspre de la muntanya, un ermità feia vida penitent, complint els seus vots, que el tenien apartat del mundanal brogit. Herbes boscanes i aigua d’una font veïna constituïen el seu aliment. En premi d’ aquestes privacions i del fervor de ses pregàries, diu que, de tant en tant, un àngel venia a confortar-lo amb sa presència. Però, un dia, tal com es presentava en el principi del món Adam i Eva la poma que va causar sa perdició i la nostra, s’ oferí a la vista de l’ anacoreta un ou blanc i gros, que l’home no pogué entendre de quina mena d’ ocellot procedia. Mirant-se’ l i tornant-se’ l a mirar, li vingueren temptacions de menjar-se’l...
Però, i els vots d’ abstinència que havia fet? Com, pel goig d’ un moment, havia de trencar-los? Més, per altre cantó, aquell ou semblava estar allí abandonat. Mirat contraclaror, no s’ hi veia senyal que hagués estat covat, i si no arribava a fecundar-se, no fóra una llàstima viva que s’ hagués de perdre?
Poques metzines no maten, –deia , en conclusió.
I va determinar menjar-se’ l.
Pres el determini, va sobrevenir-li un dubte.
Menjar un ou al cap de tants anys d’abstinència, valia la pena de fer-ho de la millor manera possible. Beure’ l, fóra cosa molt breu; però, coure’ l sense tenir plat ni cosa que ho semblés, com era possible?
Ja anava a trencar l’ ou per tirar-se’ l coll avall, quan va ocórrer-li una idea enginyosa.
Ell guardava un xic d’ oli i, demés, un gros llibre que li servia per ajudar-lo en les seves meditacions; tenia al capdavall unes fulles blanques i, per tant, sobreres. N’ arrenca una, l’ unta ben bé; la passa pel flam d’ una fogarada que encén amb herba seca, trenca l’ ou, el remena dins de la mateixa closca i l’ aboca al paper que ja està a punt d’ encendre’ s. Ben feta o mal feta, ja té una truita. Després, mirant d’ adobar-la amb tots els recursos que el lloc pot oferir-li, cerca plantes aromàtiques i, amb parsimònia, n’ aplica al guisat. Encara més: cull herbetes pròpies d’enciam i, amb l’ oli, n’ amaneix una porció damunt d’ una pedra. Fet això, comença el solitari a tastar el seu festí.
Troba que tot allò té mil gustos i que més en tindria encara si hi hagués un xic de sal i pogués acompanyar-se amb un bocí de pa... Pa i sal només li mancarien; però amb la porció convenient de vi, la festa seria completa.
Caminant la fantasia pel camí de tals refinaments, les primeres mossades, va deixar-lo amb el bocí clavat a la gola a la presència de l’ Àngel. Venia, l’ esperit celestial, amb el semblant trist.
–Misericòrdia! Perdó! –demana l’ anacoreta caient agenollat. –Em proposo mai més tornar-hi... Misericòrdia! M’ ha temptat el diable.
–Eh! No clavem mentides; no llevem falsos testimonis, –cridava l’ al·ludit, apareixent. –Tu diràs el que voldràs; però, el cert és que jo, mai, mai, en ma vida, hauria imaginat que en un paper es poguessin fer truites.
© Frederic Soler (Serafí Pitarra) [1839- 1895] dramaturg, poeta i empresari teatral.
© David Jou, físic i poeta
«Escuma i turbulència», dins L'huracà sobre els mapes (2004)
{font de la cita: Minimàlia}
Avui, al fil de les celebracions que et recordava al darrer post d’ahir, vull recuperar la vituperada –per alguns– memòria de Charles Darwin.
«El Museu d'Història Natural de Londres -una veritable catedral de la ciència, també en l'estil neogòtic de la seva façana- alberga aquests dies l'exposició més gran que s'ha fet mai sobre la figura i l'obra de Charles Darwin. Estem parlant, possiblement, del britànic més determinant de la història de la humanitat. Més que grans estadistes com Winston Churchill o el rei Enric VIII; més que escriptors com Shakespeare o Virginia Woolf. És per això que em va sobtar llegir en una enquesta al diari The Independent que el 48% dels britànics no creuen en la teoria de l'evolució de les espècies. El creacionisme -és a dir, que som descendents directes d'Adam i Eva- és la versió preferida per explicar l'origen del món, fins i tot a la descreguda i pèrfida Albió. Qui s'ha dedicat a predicar el creacionisme més primitiu en una nació culta i liberal com és Anglaterra? Precisament al Regne Unit, on l'Església anglicana ha estudiat i teoritzat més sobre els dogmes cristians, i ha fet compatibles com cap altra religió la fe i la raó. M'agradaria pensar que es tracta d'una onada de conservadorisme. Que les noves generacions s'aferren als valors tradicionals davant les incerteses de la globalització. Però em temo que no és això. Estem, més aviat, davant l'entronització de la ignorància. Som víctimes d'una falta generalitzada de coneixements sobre la ciència, sobre l'enginyeria, sobre els moviments socials... Preferim creure en explicacions fàcils i maniquees sobre tot el que ens envolta i no entenem: sigui el terrorisme d'arrel islàmica, siguin els nous models d'estructura social, sigui la crisi econòmica. Potser és que la religió ofereix respostes fàcils i absolutes, que és el que necessitem en una època en què els bestsellers són els llibres d'autoajuda, no els tractats científics. Aprofitem els 150 anys de Sobre l'origen de les espècies per reconciliar-nos amb la ciència».
Doncs, mira per on, enguany doble festa per a la ciència; celebració del 200 anys del naixement del naturalista anglès Charles R. Darwin i 150è. aniversari de la publicació de L’ origen de les espècies, un dels llibres més controvertits de la història.
«Quan em trobava a bord del vaixell de Sa Majestat Beagle, com a naturalista, vaig quedar fortament colpit per certs fets en la distribució dels éssers que habiten a l’ Amèrica del Sud i per les relacions geològiques entre els habitants presents i passats d’ aquell continent. Em semblà que aquests fets aclarien una mica l’ origen de les espècies, aquest misteri de misteris, com ha estat anomenat per un dels nostres més grans filòsofs».
Així, amb aquesta modèstia, comença a presentar els seus estudis aquest científic genial. Unes dades que canviarien el curs de la ciència i iniciarien la biologia moderna. I que en el seu temps van suposar un trasbals considerable perquè entrava en contradicció amb els imperatius religiosos... Sense que això vulgui dir que, avui –en ple segle XXI– no existeixin encara detractors que odiïn els seus plantejaments.
Crec que el millor homenatge a aquest home genial és rellegir L’ Origen de les espècies (en la nova edició publicada per Edicions 62) i l’ Autobiografia de Charles Darwin (aquesta, primera traducció en català feta per Mètode/Publicacions de la Universitat de València). Sense oblidar les narracions dels seus viatges a bord del Beagle...
© Michelangelo Buonarroti, escultor, pintor i arquitecte italià (1475-1564)
{font de la cita: Minimàlia}
SALVEU-ME ELS ULLS
Salveu-me els ulls quan ja no em quedi res.
Salveu-me la mirada; que no es perdi!
Tota altra cosa em doldrà menys, potser
perquè dels ulls me'n ve la poca vida
que encara em resta, i és pels ulls que visc
adossat a un gran mur que s'enderroca.
Pels ulls em reconec i em palpo tot
i puc sentir i tocar i escriure i créixer
fins l'altura màgica del gest,
ara que el gest se'm menja mitja vida
i en cada mot vull que s'hi senti el pes
d'aquest cos feixuguíssim que no em serva.
Pels ulls em reconec i em palpo tot
i vaig i vinc per dins l'arquitectura
de mi mateix, en un esforç tenaç
de percaçar la vida i exhaurir-la.
Pels ulls puc sortir enfora i beure llum
i engolir món i estimar les donzelles,
desfermar el vent i aquietar la mar,
colrar-me amb sol i amarar-me de pluja.
Salveu-me els ulls quan ja no em quedi res.
Viure, bo i mort, només en la mirada.
© Miquel Martí i Pol
Quadern de vacances (1976)
El pagès centra l' escena com si d' una obra mestra es tractés. Cobert amb vestimenta d' un blau cendrós i calces verd poma; recobertes les cames amb gruixudes mitges de llana blanca ; cofada la testa amb l' habitual gorra de pell amb orelleres, deixa entreveure els braços, coberts amb una brusa vermella. El gest dibuixa el cop amb un matxet corbat contra la llenya seca. L' eina avança entre tronc i branca, inflexible, ferma; la cama dreta fent força, l' esquena lleugerament inclinada. Tot en ell expressa, en perfecte equilibri, la imatge feréstega i lliure de la natura. Avança dels arbres grossos als petits; estella els buscalls, i les soques i els tions de roure a cops de destral; altres vegades empra masses i tascons...
A l' esquerra de la miniatura, la pagesa –dona forta i esforçada– lluita amb les branques escampades i rebels que semblen fugir del seu feix. Talment resulta una escena divertida.
Al fons el poble emmurallat, castell i cases, i un verd i pàl·lid vel de llum que ens deixa sentir la freda transparència de l' aire de febrer.
Remata la pintura, encerclat dins un globus rogenc, el signe astrològic de Peixos –el Piscis ancestral– que regeix Neptú del 19 de febrer al 20 de març.
© La il·lustració d'aquest post procedeix del llibre Bekränzter Jahreslauf, Insel Verlag. Frankfurt am Main, 1979.
Des del seu naixement a Porbandar (l' Índia) fins a la data de la seva mort, la seva vida és un constant treball de recerca i descobriment de sí mateix i d' altres cultures i religions. Estudia Dret al Regne Unit de la Gran Bretanya alhora que inicia un intent de síntesi del cristianisme, islamisme, budisme i la seva pròpia religió, el jainisme. Així influït per aquestes creences, la influència pacifista del novel·lista rus Lleó Tolstoi i la seva llarga estada a Sud-àfrica, elabora un mètode per aplicar el principi de la no violència (en sànscrit: ahimsa) en el terreny polític.
L' aplicació d' aquesta norma de conducta dóna fruits en la seva lluita pacífica en favor dels llavors anomenats, despectivament, samis, membres sense drets reconeguts de la nombrosa colònia hindú al país sud-africà. L' any 1915, de tornada a l' Índia, la multitud d' accions pacífiques endegarà un decisiu procés que culminarà amb la total independència de l' imperi britànic. Ell mateix serà un viu exemple d' austeritat de vida; teixeix els seus vestits i cultiva els aliments per rebutjar el jou imperialista i colonial; combat les contradiccions de l' hinduisme defensant els drets de la casta dels pàries o intocables. Lidera campanyes de desobediència civil negant-se a pagar els impostos i obeir les autoritats britàniques. Fa carrera política dins el partit del Congrés Nacional Indi. Pateix els problemes de repartiment de poder i representació política en estats indis de majoria musulmana. La manca d' enteniment amb la Lliga musulmana origina enfrontaments continuats. A fi i efecte d' evitar una guerra civil el país es divideix en l' actual Índia, Pakistan i Bangladesh.
Avui, aniversari del seu assassinat, el món reconeix en ell la figura d' un gran ideòleg i polític dedicat a modificar les relacions humanes en l' àmbit nacional i internacional, advocant pel diàleg i l' enteniment entre les parts; abordant els problemes des de la seva arrel; lluitant pel reconeixement dels drets humans, la reducció de la pobresa i la plena instauració de la democràcia en vista al ple desenvolupament social i econòmic de tots els pobles...
«¿He de suportar aquells que em creen dificultats o els he de destruir?» No només cal, suportar, ens hem d'esforçar per idear els mitjans que els persuadeixin. Aquest és, segons Ghandi, el camí de l' ahimsa. No només un camí que consisteix en no fer mal a cap ésser viu (això és només una part). El fonament de l' ahimsa és «la unitat de totes les vides; amor a tots els éssers vius, amor universal»
Amb sorollosa música vinc, amb els meus timbals i cornetes,
no sols executo marxes per als vencedors reconeguts,
les executo també en honor dels vençuts i els morts.
T' han dit que és bo guanyar-te el dia?
Jo dic que és bo de caure, les batalles es perden
amb el mateix ànim amb què es guanyen.
Toco i redoblo pels morts,
bufo fort i joiós l' embocadura per ells.
Llanço visques pels fracassats,
per aquells que els vaixells de guerra dels quals s' enfonsaren al mar,
per aquells que s' hi enfonsaren,
per tots els generals que van perdre batalles, per tots els herois vençuts,
pels innumerables herois desconeguts,
semblants als més grans herois coneguts!
©Walt Whitman, (1819-1892). Poeta, assagista, periodista i humanista nord-americà.
(Cant de mi mateix (1855) Poema 18.
© Søren Kierkegaard, filòsof danès (1813-1855)
{font de la cita: Minimàlia}
© Maria Aurèlia Capmany (Barcelona 1918-1991)
Un lloc entre els morts (1967)
DESPRÉS DE TOT
Apedaça la xarxa de la tarda
tota de fils de pluja i fulles verdes.
L' han esquinçada a crits. Posa-hi les mans
i aquest silenci que no ve de tu,
però que et creix a dins. Després podràs
desar codonys i pomes pels calaixos
amorosidament, amb aquell gest
que conserves encara, malgrat tota
la devastació que només tu
saps com et corca. Tendrament et pots
contemplar en les mil coses que t'envolten
sense cap por. Tens una tarda clara
i un ponent dens que t'afua els sentits.
Tens l' argila i el vent i aquell desig
que desvetlla el neguit de les genives,
i tens ungles i dens i un llac immens
al fons dels ulls, per treure'n poalades
de nova llum. Reprèn el llarg viatge.
Després de tot, sempre hi ha foc i aurores.
© Miquel Martí i Pol
Quadern de vacances (1976)
Ahir, dimarts 20 de gener, Barack Hussein Obama va jurar el seu càrrec com a 44è president dels EE.UU. Amb ell va arribar l'esperança d' una nova política... I el món ho celebrà, el poble ho celebrà. I la festa va desfermar l' optimisme. Mentre, "At last", en la veu de Beyoncé Knowles ens omplia de bones vibracions. Cançó i ball obrien un nou camí; un camí que tothom hauria de fer seu. Només des d' aquell optimisme, que no treu els peus del terra i dels problemes reals de cada dia es pot desenvolupar una acció de govern efectiva i creïble.
Ara, navegant –home o dona– gaudeix de la música i deixa't omplir per la confiança. Yes we can!
Vaig dir a l'inici de l'acte, un 18 de febrer de 1986: «Sinceritat, rigor intel·lectual, coherència, flexibilitat, domini del llenguatge, recerca incansable de noves formes poètiques i un llarg etcètera de fidelitats viscudes sense soroll, són alguns dels trets definitoris de l'obra i personalitat de Joan Brossa» (Aquí, el poeta, fa un posat com de voler tirar pilotes fora, però, jo continuo...)
«Ell, poeta, juga amb les paraules, els objectes i la realitat quotidiana. Viu el seu temps, sense perdre les sabates, mentre assaja i acumula nous poemes amb clara visió d'avantguarda» Al final de la dècada dels quaranta va participar en la fundació del grup avantguardista Dau al Set, alhora que influït per Joan Miró i J.V. Foix, va treballar en els seus poemes visuals. Va ser una època marcada pel teatre o sigui pels seus poemes escènics. «Brossa treballa el teatre. Les seves obres –ho diuen les cròniques– quasi sempre resulten polèmiques. Aquesta capacitat de provocació ens dóna la mesura de la virtut transformista, de l'essència i de l'originalitat dels seus textos. I amb l'espectacle, Brossa estima Frègoli i tot allò que representa. Recordo com una fotografia del hàbil transformista italià presideix el seu estudi. Leopold Frègoli somriu entre piles de paper de diari que esperen pacients una lleu mirada o la insinuació creadora d'aquest home vital» (Ara, el seu posat és pacient i un xic sorneguer)
No toca parlar aquí de la importància de la seva poesia, entre el classicisme i la més agosarada experimentació. Ho vaig dir llavors: «... Si llegim els seus llibres (...) amb aquella espurna d'intel·ligència necessària per penetrar l'imprevist o la paradoxa, sortirem de la lectura nets de tota malícia i amb una visió més oberta i multiforme, com multiforme i oberta és la vida mateixa.»
Tampoc intento, ara, esgotar les dades de la seva biografia. Hauria de parlar de mil i una col·laboracions amb Miró, Tàpies, Mestres Quadreny, Carles Santos, Pere Portabella, Manuel Cussó i tants d'altres; esmentar exposicions, premis i homenatges... Al cap i a la fi, només volia escriure quatre ratlles per recordar que un dia com avui, 19 de gener, però, llavors diumenge, va néixer Joan Brossa i Cuervo, poeta i dramaturg, i que l'art és vida i la vida transformació. Però, aquí he de posar el punt final. Recorda navegant, siguis –home o dona– que un post no ha se ser massa llarg. Aquest tampoc!